Ziraat Odası Başkanı Aydiş: Son yılların en verimli sezonunu yaşıyoruz

Batman Ziraat Odası Başkanı Nizamettin Aydiş, bu yıl yağışların etkisiyle hububatta son yılların en yüksek verimlerinden birinin beklendiğini belirtirken, düşük alım fiyatları ve geciken destek ödemelerinin çiftçinin en önemli sorunları olmaya devam ettiğini söyledi.

24 Haz 2026 - 11:25 YAYINLANMA

Batman Ziraat Odası Başkanı Nizamettin Aydiş, İLKHA muhabirine yaptığı açıklamada bu yıl hububat üretiminde verimin yüksek olduğunu belirterek, çiftçilerin en büyük sıkıntısının düşük alım fiyatları ve geciken destek ödemeleri olduğunu söyledi.

Aydiş, bu yıl yağışların olumlu etkisiyle hububat üretiminde son yılların en yüksek verim ve rekoltelerinden birinin beklendiğini belirtti.

Aydiş, yüksek verimin üretici için teselli kaynağı olduğunu ancak fiyat ve destekleme politikalarının çiftçiyi memnun etmediğini kaydetti.

Batman Ziraat Odası Başkanı Nizamettin Aydiş

Bu yıl yağışların yeterli seviyede gerçekleştiğini belirten Aydiş "Bu sene ekinlerin verimine baktığınız zaman durum çok iyi. Yağış konusunda da bir sıkıntımız yok, Allah'a çok şükür. Fazla yağmurdan dolayı yer yer, çok az olmakla beraber, buğdaylarda birtakım çürümeler oldu. Ama onlar da ortalamayı pek etkilemiyor. Diğer taraftan arpa var. Mercimekte ise pek iyi verim alacağımızı tahmin etmiyorum; mercimekte verim açısından bir sıkıntımız var." dedi.

Buğday fiyatlarından memnun olmadıklarını vurgulayan Aydiş "Buğdayda bizim tek sıkıntımız, maalesef istediğimiz fiyatı alamamak oldu. İstediğimiz fiyatı alamayınca buğdaydaki tek tesellimiz yağışların iyi olması oldu. Yağışlar iyi olduğu zaman bu durum fiyatı da biraz etkiliyor ve biraz yükseltiyor tabii. Eskiden kuru arazide dönüm başına 350-400 kilo alırken, şimdi verimden dolayı kuru arazide aşağı yukarı 500-550 kilo buğday alıyoruz. Bu da tabii fiyat konusunda bize bir avantaj sağlıyor. Ama genel olarak baktığımız zaman, bu sene verim açısından bütün ürünlerin çiftçinin lehine olduğunu söyleyebiliriz." ifadelerini kullandı.

"Batman'da yaklaşık 600 bin dönüm ekili alan bulunuyor"

Batman ve ilçelerinde toplam bir milyon dönüm tarım arazisi bulunduğunu belirten Aydiş, şöyle devam etti:

"Batman'da ilçelerle beraber toplam bir milyon dönüm arazimiz var. Bunun 600 bin dönüm civarı ekili alandır. Bu 600 bin dönümün içinde büyük kısmı buğday, mısır, arpa, kırmızı mercimek ve çok az olmakla beraber pamuk oluşturuyor. Sanıyorum 4 bin 500 dönüm civarında pamuk, 60 bin dönüm mısır, 30 bin dönüm arpa var. Mercimek de sanıyorum 20 bin dönüm civarındadır. Ancak genel olarak baktığımızda, hem bölgemizde hem de Batman'ımızda iyi bir verim alacağımızı tahmin ediyorum. Önümüzdeki hafta, inşallah hem hasat yapacağız hem de buğdaylarımızı biçmeye başlayacağız."

"Son 5-10 yılın en iyi rekoltesini alabileceğimiz bir yıl"

Buğdayda rekolte beklentisinin oldukça yüksek olduğunu ifade eden Aydiş "Verimin dönüm başına 400-450 kilodan aşağı olacağını tahmin etmiyorum. Yani verim olarak da rekolte olarak da çok iyidir. Bu, son 5-10 senenin en iyi rekoltesini alabileceğimiz bir yıldır diye tahmin ediyorum. Aşağı yukarı 450 bin, hatta 500 bin dönüme yakın alan buğday ekilidir. Kuru arazide ortalama belki 450 kilo olur ama bazı yerlerde 550 kiloya da çıkabilir. Sulu arazide ise bir tona yakın ürün çıktığı da oluyor; ama tabii bu alanlar azdır. Yine de sulu arazide verim 600-700 kilodan aşağı düşmez." dedi.

"Destekler çiftçi tarlaya girdiği dönemde verilmelidir"

Tarımsal desteklerin zamanında ödenmemesinden yakınan Aydiş, şunları söyledi:

"Biz destekleri zamanında alamıyoruz. Bana göre çiftçi tarlaya girdiği an o desteklerin verilmesi lazım. Çünkü o esnada gübre ihtiyacı, mazot ihtiyacı, traktörün servis ihtiyacı oluyor. Biz destekleri tarlaya girdikten 8 ay sonra alıyoruz. Dolayısıyla o destekler eriyip gidiyor, tabiri caizse sıfırlanıyor. Onun için desteklerin zamanında, çiftçi tarlaya girdiği dönemde verilmesi lazım. Şimdi mesela buğday teslim edeceğiz; bana göre bu desteklerin ödemesi fazla uzatılmamalı, 1-2 ay içerisinde ödenmelidir."

Çiftçinin yeni sezon hazırlıklarına hasadın ardından kısa sürede başladığını belirten Aydiş "Ağustos ayından sonra çiftçi yeni sezon için tekrar hazırlığa, ekim hazırlığına başlayacak. E şimdi sen bu destekleri biçimden 8 ay sonra verirsen, o paranın bir hükmü kalmıyor. Onun için ben bugüne kadar desteklerin zamanında ödendiğini ne gördüm ne de işittim. Desteklerin kesinlikle zamanında ödenmesi lazım." ifadelerini kullandı.

"Çiftçi ürününü teslim ettikten sonra en geç 15 gün içinde parasını alabilmeli"

Toprak Mahsulleri Ofisi'nin ödeme süresinin de uzun olduğunu belirten Aydiş "Ofis ürün teslim aldıktan sonra paranın 45 gün sonra ödenmesi de bana göre çok uzun bir süredir. Bunu biraz daha öne çekmeliyiz. Çiftçi ofise malını teslim ettikten sonra, en geç 15 gün içinde parasını alabilmelidir. Alamadığı zaman sıkıntı yaşıyor. Çiftçi sana malını teslim ediyor, sen de parasını ver. Sen koskoca devletsin; hazırlığını yap, ona göre paranı hazırla. Çiftçi seni niye 45 gün beklemek zorunda kalsın ki?" dedi.

"Bir kilo buğdayla artık bir ekmek bile alınamıyor"

Buğday alım fiyatlarının beklentilerin altında kaldığını dile getiren Aydiş, konuşmasını şöyle tamamladı:

"Fiyattan pek memnun değiliz ama dediğim gibi verimin iyi olması bizim için bir nebze teselli oldu. Biz desteklerle beraber 20 TL istemiştik, verilen fiyat ise 18,5 TL oldu. O da başfiyattır; herkes bu başfiyatı tam olarak alamıyor ki. Eskiden bir kilo buğday satıyordun, traktörün deposunu dolduracak kadar mazot parası ediyordu, şimdi bir kilo buğday veriyorsun, fırından bir ekmek bile alamıyorsun."

Kaynak :
İLKHA

YORUMLAR

Maksimum karakter sayısına ulaştınız.

Kalan karakter: